Davina, Latcho Drom voor het Witte Huis in Washington DC

Posted on Posted in Expatverhalen uit Amerika, tips & tricks

Gelukkig Nieuwjaar!

Liefste lezers,

Via deze weg wil ik jullie in de eerste plaats een gelukkig Nieuwjaar wensen.

Op naar een jaar vol geluk, warmte, liefde en vooral: véél reizen!

Daar het nog steeds januari is veroorloof ik het mezelf om deze wensen alsnog over te brengen 😉

ball drop Times Square, NYe in NYC
Enkele uren voor 12u, op Times Square, NY, 31 januari 2017

Ik weet het… Beetje aan de late kant én: het was hier veel te stil!

Daarom ook hieronder, een update: hoe zag mijn afgelopen jaar er uit?

Mijn jaaroverzicht 2017!

Waar ben ik?

Wie de blog een beetje gevolgd heeft (of mijn Instagram– of Facebookpagina) weet dat ik nu iets langer dan anderhalf jaar in de VS vertoef.

Ik woon sinds mei 2016 in New Jersey, vlakbij New York City.

’t Ventje kreeg namelijk een leuke aanbieding via zijn werk om in New York te werken. We hoefden niet lang na te denken over deze kans en algauw waagden we de sprong.

Central Park, Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir, NYC
Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir in Central Park, New York

Het was een beetje een sprong in het diepe, niet zeker wat we zouden vinden, daar aan de andere kant van de grote plas. In het begin was het een grote zoektocht om onze thuis te vinden. Dat mag je ook letterlijk nemen.

We startten ons verblijf in de VS in 3 verschillende AirBnB’s. Twee in Jersey City en ééntje in BrooklynIn de beginperiode moest ’t Ventje nog vaak in Manhattan zijn, maar algauw bleek dat hij ook vaak in de naburige staat New Jersey moest zijn. Daarom zochten we onze eerste stek uiteindelijk in New Jersey

Onze verhuis naar New Jersey

In eerste instantie was ik erg gelukkig met onze thuis in LodiWe woonden niet superver van New York en hadden een mooi appartement weten te strikken voor niet veel geld. Vlakbij hadden we ook enkele grote winkels, dus ik hoefde nooit ver te lopen om mijn boodschappen te doen. De wandeling naar onze bus om naar New York te gaan was echter wel een goede 20 minuten stappen. Niet altijd evident wanneer je bijvoorbeeld als vrouw naar een fancy feestje in New York City wil en je er op je opperbest wil uit zien (lees: hakken dragen). Ik was al kapot nog voor ik New York bereikte!

Manhattan Bridge in Brooklyn, Empire State Building, NYC
Manhattan Bridge in Brooklyn met eronder het topje van de Empire State Building.

In ons eerste jaar mochten we ook heel wat bezoek ontvangen. Superleuk! Maar beetje onhandig met 1 slaapkamer en 1 badkamer. Wij vonden dat gezellig, maar als je een lange tijd met 4 personen op zo’n plek dicht bij elkaar leeft, dan kan dat wel eens vonken geven.

Als er geen bezoek was, was ons appartement zeker ruim voldoende. Meestal vond ik het erg fijn om er te verblijven, al miste ik wel een tuintje of een terras.

Onze eerste bovenburen: twee jonge gasten en twee grote honden

Algauw bleek er echter een ander groot probleem te zijn…

Onze bovenburen en hun twee grote honden. De bovenburen deelden het appartement als roommates, ook al was er maar 1 slaapkamer. Dus in de eerste plaats was er elke avond een verbouwing te horen. Woonkamer werd slaapkamer. Daarnaast werkten onze bovenburen in verschillende dag-en nachtshiften. Hierdoor hadden ze dus vreemde uren om wakker te zijn en stofzuigden ze bijvoorbeeld om 12u ’s nachts.

High Point State Park New Jersey

Het ergste waren echter de honden. Twee grote honden die met moeite 2x per dag buiten gelaten werden. Als ze al buiten gelaten werden deden ze enkel een klein rondje op onze parking om er hun behoefte te doen. De mannen gingen namelijk nooit wandelen met de dieren. Het valt dan ook te begrijpen dat wanneer hun baasjes urenlang weg waren de dieren jankten en jankten… Of met hun balletje speelden. Alleen waren de appartementen niet bepaald goed geïsoleerd en lag er overal dezelfde parketvloer. Alles was duidelijk hoorbaar.

Het maakte me bijna gek! Verschillende keren aan de deur van onze bovenburen gestaan. De jongens waren vriendelijk en deden wat ze konden, maar erg attent waren ze niet. Oordopjes werden mijn nieuwe beste vriend, maar vooral frustratie, slaaptekort en stress werden mijn nieuwe metgezellen.

Op zoek naar een nieuwe stek in New Jersey!

Gelukkig is het zo dat je in Amerika zelden een lang huurcontract kan afsluiten. Wij hadden een contract van 1 jaar. Vorige lente gingen we dus op zoek naar een nieuwe woning.

Huizen Essex County, NJ, USA
Open huizendag in Essex County, New Jersey

Tijdens het afgelopen jaar deden we ons best om in ’t weekend af en toe een uitstapje te doen en ook de rest van New Jersey te verkennen. Zo kwam het dat we in één van de meest mooie stadjes van New Jersey terecht kwamen: Montclair. Montclair doet met momenten zelfs een beetje Europees aan. Het heeft een bruisend centrum met talloze cafeetjes en restaurants, alternatieve winkeltjes, een oude cinema, enz. In de zomer zijn er zelfs restaurants die een terras buiten zetten. Voor ons de normaalste zaak van de wereld, maar in Amerika zie je dat niet vaak.

Eén van de dingen die ik bijvoorbeeld het meeste mis in de zomer, is om naar een markt te gaan en om op dat plein een terrasje te doen. Zonnebril op, een lekker pintje of andere apero en dan mensenkijken. Een place-ma-tu-vu gaat er in de zomer altijd in. Superblij dus om iets dergelijks tegen te komen in New Jersey!

Eagle Rock Reservation, Montclair NJ
Zicht op New York City vanuit Montclair in New Jersey

Bloomfield

Behalve in het centrum van grote steden, is het openbaar vervoer in Amerika maar zo-zo. Hoewel New Jersey vlakbij New York ligt, kan je vanuit de meeste plaatsen enkel met de bus naar New York. Montclair en omliggende stadjes hebben echter nog een extra mogelijkheid: de trein! Ook dit was iets dat me aantrok.

Zo kwam het dat we in juni verhuisden naar Bloomfield, een stadje vlak naast Montclair dat al bijna even bruisend is als Montclair zelf. Ik heb een prachtig park om de hoek en een echte Main Street met talloze winkeltjes en restaurantjes. Meer zelfs: ik heb één van de beste bakkerijen van héél New Jersey om de hoek! Hier in Amerika is brood meestal niet te vreten, maar mijn Italiaanse bakker maakt dat helemaal goed!

Brookside Park, Bloomfield, NJ
Parkje bij ons in de buurt

Een multi-family home

We wonen nu iets duurder, maar we hebben er ook meer voor in de plaats gekregen: een garage, een tuin, een porch, een kelder met eigen was-en droogmachine, een tweede slaapkamer en een wc extra! De tuin, porch en kelder worden wel gedeeld met onze bovenburen. We wonen niet meer in een appartement, maar wel in een multi-family home. New Jersey is één van de dichtstbebouwde staten. Het is vlakbij New York, maar biedt een goedkoper alternatief met iéts meer ruimte aan. Voor dezelfde prijs die wij nu betalen kan je in Manhattan hoogstens een studio huren. Hier echter een volledig huis huren zou ons immens veel kosten.

Vandaar dat je in New Jersey heel wat multi-family homes te zien krijgt. Op het eerste zicht lijken we in een gewoon huis te wonen, maar op elk verdiep is er een apart appartement. Jawel, er wonen 3 familie’s in ons huis. Dat is al een pak minder dan ons vorig appartement waar er zeker nog 35 andere gezinnen woonden.

Amerikaanse porch met tuinset en bloemen
Mijn typische Amerikaanse porch

Mijn nieuwe bovenburen (een single mama met haar 2 dochters) hoor ik ook af en toe, maar ze zijn erg attentvol en zijn meestal op hetzelfde uur als ons wakker. Dus erg veel last hebben we niet van hen. Integendeel. Ze hebben al voorgesteld om hun tuinset en BBQ met ons te delen deze zomer! Joepie!

Wat doe ik in Amerika?

Door de visa die ik heb moest ik even wachten op een werkvergunning, maar sinds maart 2017 ben ik ein-de-lijk aan de slag kunnen gaan! Samen met nog 2 andere dames geef ik bij het Dutch and Flemish Language Institute Nederlandse les. Ik geef voornamelijk online les via Skype.

Mijn leerlingen bevinden zich op verschillende plaatsen in Amerika en Europa. Het zijn vaak Nederlandse of Belgische expats, maar ook Amerikanen die graag Nederlands willen leren. De redenen kunnen erg variëren. Kunnen spreken met oma en opa, op niveau blijven om later in Nederland/België terug naar school te gaan of als buitenlander je integreren in een nieuw land: alles kan! De leeftijden zijn al even uiteenlopend als de leerlingen hun doelen. Mijn jongste leerling is 5 jaar oud, terwijl mijn oudste leerling ergens eind de 30 is. Je kan dus wel stellen dat ik een afwisselende job heb!

laptop latcho drom, fruit, thee

Het is superfijn om iets te doen waar ik daadwerkelijk ook een diploma voor behaald heb. In België kon ik wegens te weinig vraag niet meer aan de slag als leerkracht. Het interesseerde me ook minder. De papierslag en andere regeltjes maakten dat het lesgeven naar de tweede of zelfs derde plaats verschoof.

Nu kan ik me echt smijten en kan ik op een constructieve manier aan de slag gaan. Nooit gedacht dat ik opnieuw zoveel plezier in het lesgeven zou vinden!

Bovendien kan ik op deze manier mijn beroep van gelijk waar uitoefenen!

Reizen in 2017

Naast onze grote verhuis vorige zomer heb ik natuurlijk niet stil gezeten.

Miami beach vanuit de lucht
Miami

In Amerika verkende ik het zonnige Miami (voor orkaan Irma toesloeg), het veel te hete Washington DC, upstate New York, deed ik een roadtrip in Connecticut en bracht ik mijn Thanksgiving door in Charleston, South Carolina.

Ik trok natuurlijk ook enkele keren terug naar België, niet alleen om familie en vrienden te zien, maar ook om te flaneren in mooie steden zoals GentKortrijk en Ieper (volgens velen dé stad van 2018!)

Ghent by night
De Graslei en Korenlei in Gent

Afgelopen zomer genoot ik echter het meest van mijn periode in Montréal, Canada. Ik schreef al een blog over een tentoonstelling die me het meest verbaasde in Montréal: De Barbie Expo!

En niet te vergeten: mijn ’thuisstad’ New York City!

Goed voornemen voor het jaar 2018? Opnieuw actiever zijn op deze blog met élke zondag een nieuwe blog! Ik hoop jullie alles in geuren en kleuren te vertellen over bovengenoemde reizen en meer! Want ook dit jaar staan er weer enkele leuke bestemmingen gepland!

Nieuwjaarsfeestje in New York City
Tschüss, Davina

8 thoughts on “Jaaroverzicht 2017

Een reactie achterlaten