Toscane

Op reis in Toscane: een waar avontuur!

Posted on Posted in Italië

Deze gastblog werd geschreven door Carola en verhaalt over haar avonturen tijdens haar reis in Toscane in Italië

Op reis naar Toscane

Eind augustus, begin september ging ik op reis naar Toscane. Ik keek er alvast naar uit. Het eerste deel van de reis boekten we bij Kalitumba Travel. Dit is een bedrijf dat uitgestippelde Vespa-ritten heeft voor bepaalde delen van Italië. Ik wou graag met de Vespa rondcruisen in Toscane. Ik zag mezelf al rijden in het Toscaanse landschap met mijn wapperende haren. Het was niet zo simpel om dit te vinden. Ik vond Kalitumba Travel via Vlaanderen Vakantieland.

Met de Vespa door Toscane in Italië
Toen we met de Vespa rondtrokken door Toscane, reden we door heel wat wijngaarden met fantastische uitzichten. Dit was zo’n pareltje.

Verblijf in Toscane

Wij verbleven in de B&B Le Dimore Mezza Costa in San Casciano ten zuiden van FirenzeDaarna planden we nog een weekje rustvakantie via het reisbureau. We verbleven in Hotel Terme Marine Leopoldo II in Grosseto in het zuiden van Toscane. Daar boekten we voor 8 nachten. Zo hadden we gratis toegang tot het welnessgedeelte van het hotel.

Hotel Terme Marine Leopoldo II in Grosseto, Toscane
Hotel Terme Marine Leopoldo II in Grosseto

Allebei de verblijven waren echte aanraders. Heel vriendelijke mensen en ze stonden altijd klaar om een antwoord te zoeken op onze vragen of problemen. Het ontbijt was heel uitgebreid. In de B&B was er zelfs elke morgen vers gesneden fruit zodat je zelf je fruitsalade kon samenstellen. Alles wat je er van kon verwachten, was ook aanwezig. Het enige minpuntje bij het hotel waren de bedden die iets harder lagen waardoor we niet altijd even goed sliepen.

Ponte Vecchio in Firenze, Toscane
Ponte Vecchio in Firenze! Aan beide zijden waren marktkraampjes opgesteld.

Rondcruisen met de Vespa in Toscane

Toscane
Toscaans landschap, met op de achtergrond het dorpje Vinci

Stel je het volgende voor: het is prachtig, warm weer. Je rijdt in echte zomerse kledij op de Vespa. Je voelt de warme wind langs je heen strijken. Het windje doet deugd en is nodig om niet te verhitten. Je rijdt via kleine, verharde en soms onverharde wegen langs bergen en haarspeldbochten. Na iedere bocht sta je bijna perplex van het wondermooie uitzicht. Puur genieten.

Vespa's in Toscane
Onze eigen Vespa’s op de speciale voorziene parkings. We waren er echt trots op.

Proeverijen in Toscane

Tijdens onze Vespa-ritten in Toscane kwamen we heel wat proeverijen tegen. Zo hadden we een koekjesproeverij, een lokale slager waar we ham en wijn proefden en uiteraard in de Chianti-streek deden we ook een wijnproeverij.

Wijnranken in Toscane
Tijdens onze Vespa-ritten reden we dagelijks tussen de wijnranken. Prachtig uitzicht. *Stiekem geproefd en lekker bevonden*

Na enkele avonden proberen, hadden we onze ideale combinatie voor het avondmaal gevonden. Rond 18u gingen we aperitieven, dan kon je bij een buffet van hapjes, een bordje vullen. Je betaalde enkel de prijs van je drankje. Met welke drank kan je in Italië beter aperitieven dan met een Prosecco? Een aperitivo begint rond 18u en eindigt rond 20u. Daarna gingen we nog iets kleins eten: pizza of pasta. Onze favoriet was gelegen in het centrum van San Casciano: Pizzeria Sotto Casa.

San Casciano: Pizzeria Sotto Casa

Bij ons hotelverblijf gingen we voor half pension. ‘s Avonds mochten we altijd aanschuiven voor een viergangenmenu. Eerst was er de ‘antipasti’ of starter, dan de ‘primi platti’ (dit is altijd een pasta), dan de ‘secondi platti’ of het hoofdgerecht met vlees of vis en daarna nog het dessert. We hadden voor iedere gang keuze uit drie mogelijkheden. Dit was altijd heel veel eten. Het voordeel was dat we altijd meer dan genoeg hadden ook al was er iets dat we niet lustten.

Met de Vespa door Toscane toeren

Als je in Toscane bent, moet je zeker eens met de Vespa gaan toeren. Het binnenland is prachtig. Na iedere bocht heb je een nieuw spectaculair uitzicht, soms van 180°. Als dat niet rustgevend is, …

De toren van Pisa, Toscane
De toren van Pisa

Onze leukste uitstappen waren de wijn- en olijfolieproeverij, de warmwaterbronnen van Saturnia, aperitivo in het centrum van San Casciano, de toren van Pisa (moet je gezien hebben maar is veel te toeristisch), met de boot naar Isola del Giglio en Elba, we zaten op een bananenboot en genoten van de zonsondergang aan zee.

Bananenboot
Gekke dingen doen op een bananenboot hoort er ook bij!

Eilandhoppen in Toscane

We vertrokken met de veerboot vanuit Porto Santo Stefano richting Isola del Giglio. Dit is het haventje op Isola del Giglio. Heel kleurrijk en gezellig:

Isola del Giglio

Toen we op de overzetboot richting Elba zaten, zat de hoogste berg van Elba nog in de wolken…

Monte Capane (1019 meter hoog), Elba
Monte Capane (1019 meter hoog)

Genieten van prachtig zicht vanuit Elba

Uitloper van het eiland Elba

Op het eiland Elba gingen we met de kabellift tot het hoogste punt van het eiland en daar wachtte ons een adembenemend uitzicht.

kabellift op eiland Elba
Met de kabellift *in een kooitje* naar de top van Monte Capanne op Elba. Speciale ervaring.

We konden het eiland overschouwen van noord naar zuid, van west naar oost. We konden Italië, Isola del Giglio en Corsica zien liggen. Prachtig!

Eiland Elba
Vanop Monte Capane in Elba kon ik bijna het hele eiland voor de lens halen. Inclusief het vasteland. Prachtig!

Wanneer een platte steen meer is dan een steen alleen…

Het was een prachtige reis met een memorabel einde. De laatste dag deden we inkopen voor onze lange autorit de dag nadien. In het terugkeren, reden we nog even door de haven. We zagen dat er een plaatselijk marktje was en wilden nog even stoppen. We zochten parking maar alle (éénrichtings)straten in de buurt stonden vol. Er was een zanderig plein tussen de bomen waar ook veel auto’s stonden. We besloten onze kans te wagen.

Met de Vespa door Toscane
Plezier op de Vespa in Toscane

Tussen twee bomen was een plaatsje, we reden erop. We waren gretig. Mijn passagier zei: “Zou je daar wel in rijden, er ligt een grote steen.” Die steen had ik ook gezien, een grote, platte steen die eigenlijk niet zo veel uitstak.  Dat zou geen probleem opleveren. Dus reed ik er over. Plots kon ik echter niet meer vooruit of achteruit. We stonden daar in het midden van de parking, iedereen hinderend als domme Belg.

We keken snel onder de auto. Er bleek ook nog een korte boomstam te zijn. Die was echter gecamoufleerd met de vele naalden van de plaatselijke naaldbomen. In de straat van ons hotel lagen er werkelijk bergen van die naalden van 1 m hoog. Onze voorwielen stonden in een iets zachter gedeelte waardoor we putten maakten en geen grip meer hadden. De auto (een audi A4) heeft een lage ophanging. Dit zorgde ervoor dat we vast zaten.

Met de handen in het haar in Italië

We ervaarden dat bijna geen enkele Italiaan Engels spreekt. Wij legden met handen en voeten uit dat we een koord nodig hadden om ons er achteruit weer van te trekken. Helaas heeft geen enkele Italiaan zo’n kabel. Énige oplossing: bellen naar EuropAssistance. Blij dat dit de dag voor het vertrek nog in orde was gebracht. Die mensen konden ons helpen en stuurden iemand binnen het uur.

Firenze

We waren blij toen we een takelwagen zagen verschijnen. Ook deze mensen spraken geen woord Engels. Alles wat we vroegen, beantwoordden ze met “Yes, yes, yes, yes”. Na nog een groot halfuur werk en hulp en inzicht van een Italiaanse papa, is het eindelijk gelukt. We waren opgelucht en keerden vlug terug naar het hotel want we hadden een massage geboekt. Toen we aankwamen, merkte ik echter dat ik de kaart van de kamer was verloren. Murphy komt dus nooit alleen!

Een vakantie zonder stress?

We konden niet treuzelen en vatten de koe bij de horens, richting receptie. De mevrouw aan de receptie stelde ons direct gerust en na nog wat praten, bleek dat iemand onze kaart had gevonden en had teruggebracht. Probleem opgelost dus.

Zonsondergang in Grosseto, Toscane
Zonsondergang aan het strand vlakbij het hotel in Grosseto

Onze massage hadden we nu wel verdiend en kon onze opgelopen vakantiestress wel verminderen. Zo gingen we toch nog ontspannen naar huis.

Heb je net als Carola ook een leuke vakantie meegemaakt? Stuur snel je verhaal in via davina@latchodrom.me of contacteer me hier.

Tschüss, Davina

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *