Dag 2 van een vierdaagse reis in Rome. Hoogtepunt: Vaticaans museum en Sint-Pietersbasiliek. ’s Avonds een prachtige avondwandeling via Piazza del Popolo.

Rome: non basta una vita (deel 2)

Posted on Posted in Italië

Rome, augustus 2011 (verscheen eerder op mijn oude webblog – laatste update 2018)

Hieronder volgt foto-reisverslag deel 2 van mijn vier dagen durende reis in Rome. Lees hier het eerste deel van mijn reisverslag in Rome!

Vaticaanmuseum & Sint-Pietersbasiliek. ’s Avonds een wandeling via Piazza del Popolo – Dag 2

Wachten voor de Vaticaanse Musea?

Zoals ik toen reeds zei zouden we de volgende dag naar Vaticaanstad trekken. We verplaatsten ons met de metro en stonden zo al snel voor de ingang van het Vaticaans museum. Aangezien we een Nederlandstalige gids geboekt hadden moesten we niet aanschuiven en konden we meteen naar binnen. Gelukkig maar! Het was nog maar 9u30 en er stond al een rij van meer dan 2u aanschuiven! Dubbel zo lang dus dan wat op de foto zichtbaar is.

De Roma Pass, een aanrader!

Ook de volgende dag zouden we enkele monumenten bezoeken waarbij we de gewone rij konden ‘voorbijsteken’. Dit door de handige Roma Pass. Een pasje dat je meerdere dagen kan gebruiken voor alle openbaar vervoer (bus, metro, tram) én voor zowat alle monumenten, musea en bezienswaardigheden in Rome. Bij de eerste twee dingen dat je bezoekt mag je gratis naar binnen, voor de volgende bezoeken moet je betalen, weliswaar met korting.

Ingang Vaticaans museum - Rome
Ingang Vaticaans museum

Je zou dus op voorhand kunnen kijken wat de meest dure bezienswaardigheden zijn en die eerst bezoeken. Interessant is het feit dat er bij grote monumenten zoals het Colosseum en het Forum Romanum een aparte rij is voor de Roma Pass’ers, zo moet je zelden (lang) aanschuiven! Bovendien heb je bij je Roma Pass een handige stadskaart bijgeleverd waar alle belangrijke bezienswaardigheden (met alle nodige info) op staan. Alsook een metrokaart en boekjes met naast monumenten en musea ook theaterzalen, opera’s, feestelijkheden, concerten, … SUPER HANDIG dus!

De collectie van het Vaticaans museum: spectaculair!

Hoe dan ook: wij kregen een boeiende rondleiding van drie uren waarbij we vooral veel met ons mond open en uitpuilende ogen rondliepen…

Laocoöngroep - Vaticaans museum - Rome

De bekende beeldengroep: Laocoöngroep, verwijst naar het verhaal van Troje en stond ooit in de domus aurea (het gouden huis) van keizer Nero.

Romeins beeld met de ogen nog ingekleurd - Vaticaans Museum Rome

Een beeld waar de ogen nog ingekleurd zijn.

Niet alleen de beelden, schilderijen en voorwerpen dat het Vaticaans museum herbergt zijn de moeite waard, maar ook het museum zelf! Elke galerij is op een andere manier rijkelijk versierd met schilderachtige plafonds, speciale verlichting, beelden, … Dit met de Sixtijnse kapel als kers op de taart!

Het Vaticaans museum: adembenemend!

Plafond in het Vaticaans museum - Rome

Plafond in het Vaticaans museum

Mozaïek in de vloer van het museum: de godin Athena - Rome

Mozaïek in de vloer van het museum: de godin Athena

Detail plafond van de galerij met landskaarten - Vaticaans museum - Rome Detail plafond van de galerij met landskaarten

Landkaart in het Vaticaans museum - Rome

Landkaartengalerij in het Vaticaans museum

De Sixtijnse Kapel

Laatste Oordeel in de Sixtijnse Kapel - Vaticaans Museum - Rome

La pièce de résistance: het laatste oordeel in de Sixtijnse Kapel

Plafond Sixtijnse Kapel - Michelangelo - Vaticaans Museum - Rome

Plafond van de Sixtijnse Kapel met de beroemde schilderingen van Michelangelo… Om stil van te worden. Ongeveer een kwartier staan naar staren, zo mooi was het.

Pauselijke tuin - Vaticaanstad - Rome

Tuin van de Paus

De Sint-Pietersbasiliek: nog meer moois van Michelangelo!

Na het museum was het de beurt aan de Sint-Pietersbasiliek….

Sint-Pietersbasiliek - Vaticaanstad - RomeDit nog steeds onder begeleiding van onze leuke Italiaanse Nederlandstalige gids “Ik loop met een oranje vlag rond, want mijn mama was van Nederland.”, die ons vertelde over de “Beloofde Aarde” (We vonden haar zo leuk dat we niet durfden zeggen dat we ‘land’ zeggen, ‘t was zo’n schatje.)

Façade Sint-Pietersbasiliek - Vaticaan - Rome Sint-Pietersbasiliek met balkon voor “Bedankt voor die bloemen”
Schip van de Sint-Pietersbasiliek - Vaticaan - Rome  Sint-Pietersbasiliek
Grote koepel Michelangelo in de Sint-Pietersbasiliek - Vaticaan - Rome Michelangelo’s befaamde koepel in de Sint Pietersbasiliek (die hij uit respect net iets kleiner liet dan de koepel van het Pantheon)
 De marmeren pietà van Michelangelo - Sint-Pietersbasiliek - Vaticaan - Rome

De marmeren pietà van Michelangelo

Zwitserse Garde - Vaticaan - Rome

De Zwitserse garde

De Engelenburcht langs de Tiber

Hierna vervolgden we onze weg naar de vlakbij gelegen Engelenburcht, ook gekend als het mausoleum van Hadrianus. Hoewel je ook binnen een kijkje kan nemen in de burcht en de tumultueuze geschiedenis ervan in het museum kan ontdekken, hebben wij dit niet gedaan. Niet alleen wegens tijdsgebrek, maar ook omdat we uit verschillende bronnen gehoord hadden dat dit niet echt de moeite was.
Engelenburcht - Mausoleum van Hadrianus - Rome
Nu goed, de aanblik die je van buiten te zien krijgt, met ervoor de Engelenbrug die aan de hand van 10 verschillende beelden de lijdensweg van Christus toont, is vast en zeker indrukwekkend!

Engelenbrug - lijdensweg Christus - Tiber - Rome

Engelenbrug - Sint-Pietersbasiliek - Vaticaan - Engelenburcht - Tiber - Rome

Tijd voor pasta!

Na ons blitsbezoekje aan de Engelenburcht besloten we om eindelijk te gaan lunchen! Aangezien we bijna omver vielen van de honger hebben we het niet te ver gezocht. Gewoon de Tiber overgestoken, rechtdoor richting centrum gelopen, waar we links in een zijstraatje een rustig lekker restaurantje vonden. Hier werd het brood ons niet aangerekend, maar we moesten wel 3euro extra betalen wegens een zogenaamde ‘procent’.

Antico Caffe Di Marte - Snack Bar - Restaurant - Engelenburcht - Engelenbrug - Tiber - Rome

Niettemin was het een goedkoop restaurant én lekker! We aten er beiden een spaghetti pomodore en deelden een typische Romeinse panna cotta die hier met chocoladesaus geserveerd werd. We hadden er maar 1 besteld en kregen zonder vragen meteen twee lepels voorgeschoteld, in Italië is het dan ook vrij normaal dat je sommige gerechten deelt.

Wandeling langs de Tiber

Tiber - Rome

Hierna besloten we om een wandeling langs de Tiber te doen…

School - Tiber - Rome

Een school langs de Tiber

Palazzo di Giustizia - Justitiepaleis - Rome

Palazzo di Giustizia (Justitiepaleis)

Italiaanse Villa langs de Tiber - Rome

Italiaanse Villa langs de Tiber

Witte kerk langs de Tiber in Rome

Een kerk…

Daarna trokken we naar ons hotel om ons wat te verfrissen. Dat laatste was zeker nodig tijdens die eerste augustusdagen! Wel twee keer per dag namen we een zalige frisse douche, waarbij onze witte handdoeken telkens weer zwart zagen van het stof. Oops!

Genieten van lekkers bij ‘Gusto: méér dan een restaurant!

Gusto - restaurant - Rome

‘s Avonds besloten we om een kijkje te gaan nemen bij ‘Gusto: restaurant, wijnbar, tapasbar, brasserie en shop ineen! Het is een ontzettend groot pand dat uit verschillende zaken bestaat die door elkaar lopen. Veel toeristen ga je er overigens niet vinden (hoewel het bekender en bekender wordt), maar vooral de echte Romeinen. Het is vlakbij de Ara Pacis van Augustus (waar een museum om heen gebouwd is) en zéker de moeite waard!

Gusto - wijnbar - pizzeria - restaurant - bookshop - RomeAls je tussen 18 en 19u komt (bij de wijnbar om precies te zijn) kan je er bovendien voor €10 genieten van een lekker tapasbuffet met typische Romeinse hapjes + één drankje inbegrepen. Aangezien een Prosecco op zich al €10 kost was dit mooi meegenomen! Van een happy hour gesproken!

Buffet bij Gusto - Restaurant - Rome

Oorspronkelijk waren we van plan om nadien nog iets te gaan eten, maar hoewel we niet overdreven veel gegeten hebben van het buffet waren we toch voldaan die avond! Het is aangeraden om meteen om 18u te gaan en niet tot het einde te wachten, niet alleen zouden de lekkerste hapjes dan al verdwenen kunnen zijn, maar het eten wordt ook kouder…

Avondwandeling in Rome met zicht op Piazza del Popolo

Piazza del Popolo - Rome

Na ons buffet besloten we om nog een mooie avondwandeling te maken via Piazza del Popolo. Een indrukwekkend mooi plein!

Via del Corso - Piazza del Popolo - Rome

Neen, je ziet het goed, dit is geen spiegelbeeld! In het midden, tussen de twee gebouwen, vind je de bekende winkelstraat Via del corso, achter je Piazza del Popolo.

Zicht vanuit Piazza del Popolo op de tuinen van Villa Borghese - Rome

Zicht vanuit Piazza del Popolo op de tuinen van Villa Borghese

Zicht van boven in de tuinen van Villa Borghese op Piazza del Popolo - Rome

Zicht van boven in de tuinen van Villa Borghese op Piazza del Popolo

Hoewel het een heus aantal trappen is om naar boven te gaan is het uitzicht meer dan de moeite waard! Eenmaal boven kan je overigens verder wandelen naar de bekende Spaanse Trappen.

Spaanse Trappen - Boven - Rome

Leuk weetje: de trappen hebben een speciaal afwateringsysteem zodat wanneer het regent ze niet nat worden. Zo vind je in Rome mooie kaartjes met foto’s van de Spaanse Trappen die droog zijn en ervoor straten die volledig blank staan!

Zonsondergang - Rome

IJsjes likken bij de Trevi Fontein…

Hierna vervolgden we onder de gloed van de rode avondzon onze weg huiswaarts (met een korte tussenstop in het Hard Rock Café), maar eerst stopten we nog in de buurt van de Trevi Fontein om een lekkere gelato te eten! Waar precies? Wanneer je naar de fontein kijkt op je linkerkant! Een groot portaal met erboven simpelweg ‘Gelateria’ geschrevenErg lekkere ijsjes met grote keuze aan smaken, hoorntjes en toppings.

Rode avondlucht - Satellieten - Rome

De dag voordien hadden we overigens ook een ijsje gekocht bij het toch vrij bekende San Crispino, ook in de buurt van de Trevi fontein. Vrij speciale smaken, welke ons eerlijk gezegd niet zo goed bevallen waren. De zoetigheid was bijna overkill, net zoals de onvriendelijkheid van de ijsjesschepper, jammer!

En de volgende dagen? Wordt vervolgd!

Tschüss, Davina

4 thoughts on “Rome: non basta una vita (deel 2)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *